Frassns

2011-09-10
00:00:01

Information för dig som gymmar
Efter att ha tränat på gym i snart 4-5 år och tränat vid x-antal olika gym så inser man att det finns alltför många stereotyper och saker som du som börjat gymma borde informeras om


1) Den första stereotypen är en 40-50 års kar som har tränat mestadelen av sitt liv, har antagligen varit kroppsbyggare eller styrkelyftare och är fortfarande relativt stark. Personen lever på gymmet och pratar med allt och alla och under  2 timmar är det osannolikt att han har fått ihop till 5 Set av någonting. Tala inte eller fråga inte någonting av denna person, resultatet blir att din träning kommer att lida alla följande gånger du är på gym för ditt pass kommer att bestå mera av att lyssna på livserfarenheter och intressanta juttur än träning. Personen kommer antagligen att vara där när du tränar eftersom gymmet är hans liv, där finns människor. Undvik.
2) Den andra stereotypen är 2-muskelgruppen. Dennes pass börjar med att värma upp en gång i bänkpress sedan pröva max lyft i bänkpress. Lyckas ett lyft så höjs vikterna tills det inte går mera. Då är det inte roligt med bänkpress mera utan då går man över till kroppens viktigaste muskel nämligen armböjarmuskeln Biceps. Bänkrpess och biceps är det viktigaste att träna och helst endast och flera dagar i veckan. Bicepsen skall tränas på alla möjliga speciella vis i kabelmaskiner, uppåt, neråt, snett, bakåt och gud vet vad. Se upp med att ta råd från dessa.
3) Ursäktaren. Eftersom jag har tränat några år på gym så är jag naturligtvis lite starkare än de som inte tränat, annars har jag gjort något grovt fel. Här kommer ursäktaren in i bilden. Ursäktaren är en halvlat person som tränar slarvit och har inte satsat något speciellt mycket på gymmandet och skäms därför att han inte kan prestera lika bra som en själv. Detta räddas genom orsaker som tex har haft mycket i skolan eller har haft skada eller någonting annat, men lovar ändå att bli stark om han fortsätter, efter en längre tid kommer en ny ursäkt.
4) Frågar för att få råd eller för att vara snäll. I denhär gruppen finns både kvinnor och män men resultatet baserar sig annorlunda, men jag pekar inte ut vilken som är vad eftersom dethär är en läsarvänlig blogg.
Grupp 1, har iaktagit en under några träningspass eller känner en från förr. Vågar iallafall komma fram och frågar hur man skall träna och verkar intresserad. Lyssnar flitigt på under en förklaringens gång och lovar dyrt och heligt att de skall träna efter ens förslag. När man sedan kollar läget tränar de biceps, endast biceps. Bortkastad tid. När man sedan frågar när de skall ändra schema blir svaret nästa gång, dock förgäves.
Grupp 2, ungefär samma utgångsläge som grupp 1 men vill att man skall instruera eftersom man antas veta en del och de litar fullständigt på en. Efter korta instruktioner ifrågasätts man eftersom man lär en att träna fel, Eftersom personen vill ha långa slanka muskler och inte korta och stora.
Nu är det nämligen såhär att en muskel är av generna gjorda att se ut på ett visst sätt, var den fäster hur lång muskelbuk den har och varifrån den har sitt ursprung. Alltså går det inte att ändra på hur den ser ut det går endast att få den större, alternativt att få den att synas bättre om man går ner i vikt eller ökar volymen på den, det här hela snabbt förklarat, om någon ifrågasätter mig kan jag fixa vetenskaplig fakta som jag har lärt mig att är bra på universitetet, om den är tillförlitligt. ingen skillnad om du lyfter 5 gånger eller 15, du blir antingen starkare eller får mera volym beroende på vad din kropp är bättre anpassad till. egentligen skulle jag kunna skriva ett helt blogginlägg om det här men det får vara, men om man vill ha min hjälp så får man väl lita på mitt ord, annars klara dig själv.
Flera grupper finns men det räcker för idag för jag är en trött och sliten människa som har stegring.

Kommentarer:
#1: E.

Haha! Vilken tur att int man tränar på samma gym som dig då ;)

2011-09-10 @ 10:36:34
#2: Frassn

tro mig man hittar alla dehär kategorierna på vilket gym som helst :)

2011-09-10 @ 14:04:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: